Otomatik Vites Karşılaştırması: DSG Mi, CVT Mi?
Otomatik Vites Karşılaştırması: DSG mi, CVT mi?
CVT ve DSG vites çeşitleri halihazırda “Manuel vites mi, otomatik vites mi?” sorusunda otomatik cevabını veren birçok kullanıcının ilk tercihleri arasında olmayı başarıyor. Genellikle Avrupalı ve Koreli üreticilerin DSG ya da diğer çift kavramalı vites türlerini tercih ettiği görülüyor. Japonya kökenli markalar ise adeta CVT’den vazgeçmiyor. Peki, iki vites türü arasında ne fark var? Bunu öğrenmek için ilk olarak vites türlerinin nasıl çalıştığına bakmamız gerekiyor. DSG ile başlayalım.
DSG Şanzıman Nedir?
Direct Shift Gearbox sözcüklerinin kısaltmasından oluşan DSG, çift kavramalı bir şanzıman türüdür. Tıpkı diğer çift kavramalı şanzımanlar gibi iki adet şanzıman sisteminin büyük oranda iç içe geçmesi ile oluşuyor. Çift mil bulunan sistemde tek numaralı 1, 3 ya da 5 vitesler bir mil, 2, 4 ya da 6 numaralı vitesler ise diğer milde yer alıyor. Araç birinci viteste çalışır vaziyetteyken 2. vitese geçişe de hazır oluyor. Debriyaj otomatik olarak gerekli olan hallerde 2. vitese geçiyor. Böylece sürücü sadece gaz ya da frene basarak vites değişikliği yapabiliyor.
DSG ismi ile çift kavramalı şanzıman seçeneği sunan tek marka Volkswagen. İlk defa Formula 1 için tasarlanan ve viteste hızlı geçişler sağlaması nedeniyle pilotlar tarafından çok sevilen bu vites türü, Volkswagen’in patenti ile araçlara eklenmeye başlandı. Günümüzde DSG vites seçeneği Volkswagen Grubu’nun üyeleri olan Volkswagen, Audi, SEAT ve Skoda gibi markalar tarafından kullanıyor.
Uzun süre sadece Volkswagen tarafından üretilmesine rağmen benzer teknolojiler farklı markalar tarafından da geliştirildi. Renault Nissan İttifakı’nın kullandığı EDC ya da Hyundai Grubu’nun kullandığı DCT en iyi örnekler arasında yer alıyor.
DSG ya da diğer çift kavramalı vitesleri kullanan markalar şöyle sıralanıyor:
- Volkswagen
- Audi
- SEAT
- Skoda
- Renault
- Nissan
- Dacia
- Mitsubishi
- Hyundai
- KIA
DSG’nin ne olduğunu ve çift kavramalı viteslerin nasıl çalıştığını anlattığımıza göre sıra avantajlarına ve dezavantajlarına geldi.
DSG Şanzımanın Avantajları Nelerdir?
DSG şanzımanın ile yarı ya da diğer otomatik şanzıman türlerine göre en önemli avantajı hızlı vites geçişleridir. Manuel vitese göre bile çok keskin bir vites geçişi sağladığı için kusursuza yakın bir sürüş deneyimi sunar.
- Yakıt tüketimi oldukça düşüktür ve araç, markaların önerdiği şekilde kullanılırsa fabrika değerlerine ulaşılabilir.
- Vites geçişleri çok hızlı olduğu için sarsıntı gibi sorunlar yaşanmaz.
DSG Şanzımanın Dezavantajları Nelerdir?
DSG’nin en önemli dezavantajı karmaşık bir sistem olması nedeniyle arızası durumunda yüksek bedeller ödenmesidir. Bunun dışında diğer dezavantajları şöyle sıralanır:
- Kullanım talimatlarına uyulmadığında ısınma ve mekanik arızalar gözlemlenebilir.
- Sıkışık trafikte bazen yüksek oranda ısınabilir.
- Kullanıma göre baskı ve balata daha hızlı tükenebilir.
DSG’yi anlattığımıza göre sıra CVT’ye geldi.
CVT Nedir?
Honda, Toyota ve Subaru gibi Japonya kökenli markaların sıklıkla kullandığı CVT’nin açılımı Continuously Variable Transmission ya da Türkçesi ile Sürekli Değişken Oranlı Şanzıman’dır. Scooter gibi motosiklet türlerinde bile kullanılabilecek kadar basit ve kendini yıllar içerisinde ispat etmiş bir teknoloji olan CVT’de vites değerleri yoktur. Temel olarak iki kasnak arasında bir zincir ya da kayış bulunur. Motorun devri, aracın sürati ya da belirlenen sürüş modu gibi değişkenlere göre kasnaklar büyüyüp küçülür ve vites atanmış olur.
CVT, diğer vites türlerinden farklı olarak atanmış viteslere sahip değildir. Yani araç 1. ya da 2. viteste bulunmaz. Bunun yerine o an hangi vites aralığı uygunsa orada yer alır. Kısacası araç sürüş sırasında 1,7 ya da 2,5 gibi vites değerlerinde olabilir. Buna ek olarak birçok marka, kullanıcılar için vites kulakçıkları ekler. Direksiyonun arkasında olan kulakçıklara sanal olarak 1., 2. ya da 7. vites gibi atamalar yapılır ve kullanıcı isterse manuel vites gibi bu kulakçıkları kullanarak vitesi belirleyebilir.
CVT Şanzımanın Avantajları Nelerdir?
Araç her ne koşulda olursa olsun ideal vites aralığında hareket eder. Bu nedenle de yakıt tüketimi idealdir. Bunun dışında CVT’nin avantajları şöyle sıralanıyor:
- Vites geçişi olmadığı için motor ideal devirde çalışabilir.
- Uzun süre bozulmadan güvenle kullanılabilir.
- Vites geçişi olmadığı için motordan gelen güç asla kesilmez.
CVT Şanzımanın Dezavantajları Nelerdir?
Otomobil teknolojilerinin tamamında olduğu gibi CVT şanzımanın da bazı dezavantajları bulunur. Bunlar kısaca şöyle sıralanıyor:
- Gaz tepkisi yavaştır.
- Aniden hızlanmalara ayak uyduramayabilir.
DSG mi, CVT mi?
Kendini ispat etmiş, milyarlarca kilometre boyunca kullanılmış ve bugün hala kullanılmaya devam eden iki vites türünden birinin diğerine kesin olarak üstün olduğunu söylemek güç. Ancak kullanıcıların deneyimine göre bir ayrım yapılabilir. DSG; yüksek yakıt verimliliği ve hızlı vites geçişleri ile öne çıkıyor. CVT ise uzun süre kullansanız bile dayanıklı yapısı ve ideal devir arayanların tercihi olabilir.
DSG ya da CVT şanzımana sahip bir otomobil arıyorsanız binlercearaba.com a bakabilirsiniz